Sök:

Sökresultat:

11924 Uppsatser om Dramatik för barn - Sida 1 av 795

Barndomsdramat : Barndomsdiskurser och existentiella frÄgor i TV-dramatik för barn

Mitt syfte Àr att undersöka TV som barnkulturellt medium; var det befinner sig pÄ det barnkulturella fÀltet, vilka emotionella responser det förmÄr vÀcka hos sin publik och hur bÄde diskurser om barn och barndom och existentiella frÄgor formuleras i TV-dramatik för barn. Jag har analyserat fem TV-serier (Vi pÄ SaltkrÄkan (1964), Ebba och Didrik (1990), Barnens detektivbyrÄ (1991), Du mÄste förstÄ att jag Àlskar Fantomen (1981) samt RÀdda Joppe ? död eller levande (1985)) med fokus pÄ just barndomsdiskurser och existentiella frÄgor. Mina teoretiska utgÄngspunkter har varit flera dÄ jag försökt hitta en tvÀrvetenskaplig ingÄng till mitt Àmne. Teorier om kultur och populÀrkultur, kultursociologisk teori och diskursteori Àr utgÄngspunkter, som jag kombinerat med mer specifika teorier om TV, barns TV-tittande och receptionsteori.

Dramatik i modeportrÀtt

Det finns idag mÀngder med olika sorters portrÀttfotografer som arbetar med korrekt utförande inom riktlinjerna i bildutsnitt och vinklar. I det hÀr kandidatarbetet bearbetar vi frÄgestÀllningen: ?Hur kan vi med hjÀlp av att bryta riktlinjer inom bildutsnitt och vinklar skapa kontraster och mer dramatiska modeportrÀtt??. Genom att ha undersökt och diskuterat narrativ inom stillbild har vi undersökt hur lÄngt man som fotograf kan gÄ ifrÄn riktlinjerna inom bildutsnitt och vinklar utan att gÄ över den tunna grÀnsen mellan en lyckad och misslyckad regelbrytning. Via en teknisk undersökning om vad som hÀnder nÀr man utför regelbrytningar inom bildutsnitt och vinklar har vi fÄtt bevisat för oss att det Àr tekniskt möjligt att skapa kontraster och dramatik inom modeportrÀtt med hjÀlp av att bryta riktlinjer..

Arbetsgivarens primÀra förhandlingsskyldighet

Syftet med denna uppsats Ă€r att med fokus pĂ„ uppförandepraxis undersöka satserna ?Cujus animam gementem? och ?Vidit suum dulce natum? ur Giovanni Felice Sances och Giovanni Battista Pergolesis Stabat Mater och ta reda pĂ„ hur de tvĂ„ tonsĂ€ttarna utryckte samma textliga innehĂ„ll i ett recitativ respektive en aria. Under arbetets gĂ„ng har jag fördjupat mig i den sakrala musikens utveckling i 16- och 1700-talets Italien för att sedan göra en analys som omfattar olika musikaliska och interpretatoriska verktyg. De slutsatser som jag kommer fram till Ă€r att den sakrala vokala musiken i 1600-talets Italien uttrycker dramatik med hjĂ€lp av text och den vokala sakrala musiken i 1700-talets Italien utrycker dramatik med hjĂ€lp av röstens musikaliska möjligheter. Arbetet resulterade i en inspelning av styckena pĂ„ Musikhochschule fĂŒr KĂŒnste i Bremen, Tyskland och pĂ„ Musikhögskolan i PiteĂ„, Sverige..

Kvartett -

Niklas RÄdströms samlings album Kvartett ( dramer), ur ett genusteorietiskt perspektiv..

Denna dödliga ensamhet : Existentiell utsatthet i Kristina Lugns poesi och dramatik

Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka hur den existentiella utsattheten gestaltas i Kristina Lugns diktsamlingar om jag inte och Bekantskap önskas med Ă€ldre bildad herre. Lugns dramer Idlaflickorna och Nattorienterarna undersöks ocksĂ„ kortfattat i ljuset av lyriken. I avsnittet före analysdelen ges en kort förklaring till den tradition som fört fram ironin hos svenska kvinnliga lyriker, vilket bland annat innefattar fransk existentialism och absurdism. De teman som framstĂ„tt tydligast i om jag inte Ă€r moderskapet, ensamheten, döden och förhĂ„llandet mellan mĂ€n och kvinnor. Analysen tar bland annat upp influenserna frĂ„n Sonja Åkesson, barns utsatta situation och ensamma kvinnor i folkhemmets bakgĂ„rd.

Versus; Maktkamper i August Strindbergs dramatik

Uppsatsen behandlar det genomgÄende motivet av maktkamper i August Strindbergs dramatik. Konflikten Àr en essentiell ingrediens i praktiskt taget all berÀttande men Strindberg gÄr ofta lÀngre i sina dramer. Huvudpersonen kÀmpar mot religionen, andra mÀnniskor eller sig sjÀlv och kampen Àr en strÀvan efter makt över motstÄndaren eller vad den andre parten representerar.Uppsatsen analyser ett antal dramer frÄn Strindbergs ungdomsÄr, den naturalistiska perioden samt den expressionistiska perioden. Strindbergs store rival under den större delen av hans liv var den norske författaren Henrik Ibsen och uppsatsen visar Strindbergs maktkamp mot denne.Strindbergs liv speglas ofta i hans litteratur och uppsatsen ger exempel pÄ maktkamper som Àr hÀmtade ur verkligheten men omgjorda för att passa diktens verklighet..

Stabat Mater (1636) versus Stabat Mater (1736): Uppförandepraxis och tolkningsprocess av ?Cujus animam gementem? och ?Vidit suum dulcem natum? ur G. F. Sances respektive G. B. Pergolesis Stabat Mater

Syftet med denna uppsats Ă€r att med fokus pĂ„ uppförandepraxis undersöka satserna ?Cujus animam gementem? och ?Vidit suum dulce natum? ur Giovanni Felice Sances och Giovanni Battista Pergolesis Stabat Mater och ta reda pĂ„ hur de tvĂ„ tonsĂ€ttarna utryckte samma textliga innehĂ„ll i ett recitativ respektive en aria. Under arbetets gĂ„ng har jag fördjupat mig i den sakrala musikens utveckling i 16- och 1700-talets Italien för att sedan göra en analys som omfattar olika musikaliska och interpretatoriska verktyg. De slutsatser som jag kommer fram till Ă€r att den sakrala vokala musiken i 1600-talets Italien uttrycker dramatik med hjĂ€lp av text och den vokala sakrala musiken i 1700-talets Italien utrycker dramatik med hjĂ€lp av röstens musikaliska möjligheter. Arbetet resulterade i en inspelning av styckena pĂ„ Musikhochschule fĂŒr KĂŒnste i Bremen, Tyskland och pĂ„ Musikhögskolan i PiteĂ„, Sverige..

"Det vilda Àventyret" En empirisk undersökning av barns vilda lekar i förskolan

Abstract Syftet med uppsatsen Àr att undersöka den vilda lekens betydelse för barn, ur barns perspektiv. Syftet Àr Àven att försöka förstÄ pedagogers bemötande och förhÄllningssÀtt gentemot den vilda leken. Orsaken till att vi vÀljer att lyfta barnens perspektiv Àr för att vi vill ta del av barnens tankar kring deras egen lek, samt sÀtta oss in deras lekvÀrldar vilket vi hoppas ska leda till en större förstÄelse för de vilda lekarna hos oss samt andra pedagoger. I vÄrt arbete tar vi upp den forskning kring barns vilda lekar som existerar och analyserade vÄrt resultat utifrÄn den. Metoden vi anvÀnt oss av innefattar bÄde intervjuer samt observationer i en förskoleklass i SkÄne och pÄ en avdelning i en förskola i Blekinge.

ENSAMHET OCH DISTANS : Episk teater och Kristina Lugns drama ?Tant Blomma?

Uppsatsen har haft för avsikt att ge ett bidrag till forskningen om nutida svensk dramatik genom attapplicera Bertholt Brechts teaterteori kring den episka teatern och distanseringsbegreppet pÄ dramat?Tant Blomma? av Kristina Lugn. MÄnga av de sÀtt och stilmedel som Brecht kallade fördistanseringar finns att upptÀcka i denna text. Bland annat anvÀnder sig Lugn av sÄng, dans, ettmÄnga gÄnger lyriskt och orealistiskt sprÄk, metafiktion och citat pÄ ett sÀtt som fjÀrmar publikenfrÄn illusionen om att det Àr verkligt liv som gestaltas pÄ scenen. Dessutom finns det drag ireplikerna som mÄste sÀgas vara distanserande, bland annat genom att rollen kommenterar sig sjÀlvi tredje person.Min slutsats Àr dÄ att min analys av ?Tant Blomma? visar att det finns mÄnga stildrag somskulle kunna verka distanserande, och det finns stöd för ett episkt spelsÀtt i replikerna.

Barn som har svÄrt för att leka med andra barn i förskolan

Ett antal förskollÀrare har intervjuats om sin syn pÄ barn som har svÄrt att leka med andra barn. Pedagogerna har en samstÀmmig bild av att dessa barn oftast reagerar med att antingen dra sig tillbaka eller med att bli utagerande vid kamratkontakt. För att stötta dessa barn Àr det vanligaste arbetssÀttet för pedagogerna att gÄ in i leken. De intervjuade uttrycker speciellt oro för att de inÄtvÀnda barnen blir bortglömda samt att de utagerande barnen skall fÄ stÀmpeln "de som alltid förstör"..

Hundra Är av svenska valaffischer Ett kulturarv som rymmer dramatik, klasskamp, ideologiska motsÀttningar, propaganda, smutskastning, humor och en unik bildskatt

Titel Hundra Är av svenska valaffischer: Ett kulturarv som rymmer dramatik, klasskamp, ideologiska motsÀttningar, propaganda, smutskastning, humor och en unik bildskattFörfattare Tina HildebrandKurs Examinationsarbete i Medie- och ommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin Höstterminen 2013Handledare Nicklas HÄkanssonSidantal 44 inklusive bilagaSyfte Syftet med denna studie Àr att belysa förÀndringar i hur partierna har anvÀnt valaffischer för att locka vÀljare under det senaste seklet.Metod Kvantitativ innehÄllsanalysMaterial En databas med 1 410 svenska valaffischer frÄn Ären 1911-2010Huvudresultat Studien visar att andelen ideologiska budskap minskar och att andelen sakfrÄgor ökar över tid. De sakfrÄgeomrÄden som dominerar Àr arbetsmarknad och social vÀlfÀrd. Partierna Àr i huvudsak trogna sina ideologier, vÀnsterpartierna i nÄgot högre grad Àn höger- och mittenpartier.Tillsammans med sakfrÄgor anvÀnds logos, till ideologiska budskap anvÀnds pathos. Kombinationen sakfrÄga & logosargument anvÀnds frÀmst av vÀnsterpartier under Ären 1911-1985 sedan av mittenpartier, 1988-2010.Kombinationen ideologi & pathos anvÀnds mest av högerpartier (1911-1973), sedan av vÀnsterpartier (1976-2010). Layouten bestÄr i 24 procent av affischerna endast av text och det finns en ökande trend att anvÀnda textaffischer, 60 procent bestÄr av text & bild.

DokumentÀren och det personliga uttrycket

Det finns idag mÀngder med olika sorters portrÀttfotografer som arbetar med korrekt utförande inom riktlinjerna i bildutsnitt och vinklar. I det hÀr kandidatarbetet bearbetar vi frÄgestÀllningen: ?Hur kan vi med hjÀlp av att bryta riktlinjer inom bildutsnitt och vinklar skapa kontraster och mer dramatiska modeportrÀtt??. Genom att ha undersökt och diskuterat narrativ inom stillbild har vi undersökt hur lÄngt man som fotograf kan gÄ ifrÄn riktlinjerna inom bildutsnitt och vinklar utan att gÄ över den tunna grÀnsen mellan en lyckad och misslyckad regelbrytning. Via en teknisk undersökning om vad som hÀnder nÀr man utför regelbrytningar inom bildutsnitt och vinklar har vi fÄtt bevisat för oss att det Àr tekniskt möjligt att skapa kontraster och dramatik inom modeportrÀtt med hjÀlp av att bryta riktlinjer..

Det jag inte vill: Det som göms i snö -en undersökning av AKRASIA som mall i uppbyggandet av en dramatisk text

UtgÄngspunkten för den pjÀs som utgör en del av mitt magisterarbete Àr frÄn första början egentligen en grundlÀggande socialpsykologisk iakttagelse. Det rör sig om det inte ovanliga (sÄvida jag inte fÄtt allt om bakfoten) mÀnskliga draget att sÀga en sak och göra en annan, ett drag som tycks gÀlla mer som regel Àn undantag Ätminstone pÄ teatern. Jag utgÄr frÄn att de ord som sÀgs alltid har en avsikt och en riktning, medveten eller omedveten. En person vill nÄgot med det den sÀger. DÀremot Àr avsikten med de uttalade orden inte alltid densamma som den orden först lÄter oss tro.

Nyfikna öppningar

Det mÀnskliga beteendet Àr en av de viktigaste komponenterna i utformandet av arkitektur. Vi gestaltar byggnader och platser pÄ ett visst sÀtt för att frammana en kÀnsla av trygghet och lugn och pÄ ett annat sÀtt för att skapa spÀnning och dramatikLockelsen Àr kanske vÄr starkaste mÀnskliga drift. Den dÀr osynliga kraften som trÀder in och gör att vi mÄste titta genom springan i den fördragna gardinen för att stilla vÄr nyfikenhet. I jakten pÄ en upptÀckt.Springan i gardinen, hÄlet i planket och presenternas omslagspapper gör alla att det som finns dÀr innanför blir sÄ mycket mer intressant och lockande. Jag stÀller mig frÄgan om det samma kan tillÀmpas pÄ en hel byggnad?Blir en byggnad mer spÀnnande och intressant, mer öppen och extrovert, genom att vi klÀr den i en yttre "kappa" i vilken vi lÀmnar smÄ nyfikna öppningar, smÄ lockelser, som skvallrar om byggnaden och verksamheten innanför? I detta fall ett nytt konstmuseum i Uppsla..

Ideologiska bakgrunder och nyhetsförmedling : En diskursanalys av tvÄ svenska dagstidningars framstÀllning av Sveriges medverkan i libyska inbördeskriget 2011

Uppsatsen avser undersöka om bakomliggande politiska ideologier syns i tvÄ svenskar dagstidningars framstÀllning av Sveriges medverkan i de NATO-ledda operationerna under konflikten i Libyen 2011. En kritisk diskursanalys har anvÀnts enligt Van Dijks modell. Studien visade att tidningarnas bakomliggande politiska hÄllning syntes till viss del i rapporteringen. DN:s liberala hÄllning kunde urskiljas i att de lÀt mÄnga parter komma till tals, medan SvD lutade mycket av sin rapportering pÄ det moderata partiets företrÀdare. De tycktes ocksÄ ha lagt olika mycket allvar och dramatik i hÀndelserna i Libyen 2011..

1 NĂ€sta sida ->